keskiviikko 28. huhtikuuta 2010

Roadtrip

Tässä nyt sitten vähän juttua meidän roadtrip:stä. Syy siis oli ajaa auto makedoniaan odottelemaan että rakas lopettaa hommat rauhanturvaajana ensi marraskuussa. Ajoimme siis Viron, Latvian, Liettuan, Puolan, Unkarin, Slovakian ja Serbian läpi Bulgariaan josta lensin takaisin ja rakas jatkoi Makedoniaan.

edit. matkaneuleita oli mukana ja ensimmäisenä päivänä neuloin muutaman kerroksen neulepuseron hihaa ja sitten tuli kyllästyminen. Ei neulottu loppureissussa eikä käyty lankakaupoissa (vaikka osoitteitakin oli mukana)

Aamulla siis lähdettiin lautalla Tallinnaan ja sieltä ajattiin lähes suoraan Kaunasiin, Liettuaan, jossa yövyimme. Pimeän aikaan saavuttiin, mutta aamulla katselin hiukan kaupunkia kun jatkettiin matkaa, ja ehdottomasti erittäin kauniin näköinen kaupunki. Kaunasista ajettiin Varsovan läpi Krakowaan, mutta koska kumpikin on siellä käynyt päätettiin ajaa hiukan pidemmälle ja yövyttiin lopulta Zakopanessa. Sinne olikin hurja ajaa pikkuteitä vuoristossa ja korvat vain poksui kun ajettiin välillä 800m merenpinnan yläpuolella :)

Zakopanesta lähdettäessä oli pakko ihailla upeita vuorimaisemia, harmi ettei ehditty sitäkään paikkaa enempää ihmetellä. Slovakian läpi ajettiin suoraan ja suuntama oli Budapest Unkari, jonne saavuttiinkin hyvään aikaan iltapäivästä.

Unkarissa ehdittiin siis jopa hiukan kierrellä, käydä drinkeillä ja kunnolla syömässä ravintolalaivassa. Ihana kaupunki, täytyy joskus lähteä uudestaan!

Unkarista pois lähdettäessä ajo Serbian rajalle kulki suurten vuorten välistä, monien vuorta halkovien tunnelien läpi. Sää oli tosi sateinen ja hiukan katseltiin jo varauksella ettei rinteitä alas tule kivimutavyöryjä.

Serbia oli minulle yllätys, erittäin siistin näköinen, vehreä maa ja tiet hyvässä kunnossa. (Odotin jotain muuta)

Bulgarian pääkaupungissa Sofiassa vietettiinkin sitten reissun muutama viimeinen päivä. Kumpikin meistä taisi olla sitä mieltä ettei sinne lähdetä toiste. Ei oikein innostuttu kyseisestä kaupungista jostakin syystä. Hotellihuone oli kuin 50-luvulta vaaleanpunaisine sisustuksineen. (Ja sängyssä jouset tuntuivat oikein mukavilta :) Onneksi parvekkeella näköala oli hyvä.

Sofiassa käyttiin luonnontieteellisessä museossa sekä eläintarhassa. Ja muuten vaan pyörittiin kaupungilla. Ruoka oli ravintoloissa edullista ja hyvää ja hotellin läheltä löytyi niin mukava paikka että käytiin toistamiseenkin.

Alla eläintarhan suosikit :)

Matkaa kertyi kokonaisuudessaan lähes 3000 kilometriä ja kyllä se tuntui takapuolessa ainakin niinä päivinä kun ajettiin 600-800km. Mutta kivaa oli. Saatiin olla 24/7 yhdessä rakkaan kanssa <3

Annika kirjoitti...

Reissu kuulostaa hauskalta ja erilaiselta, ja kuvat on upeita! Monenmoista näitte. :)

annnn kirjoitti...

Kuulostaa tosi kivalta reissulta, ainakin vähän normaaleista rantalomista poikkeavalta :) Täällä podetaan aikamoista reissukuumetta, tai ainakin allekirjoittanut potee, miespuolinen yrittää jarrutella.. Tosi kivoja kuvia, viimeinen etenkin kruunaa kaiken. Mahtiotus! :D

Distant Knitter kirjoitti...

Kiitos reportaasista!

Maisi kirjoitti...

Ihania matkakuvia! Varmasti on ollut hieno reissu. Mukava lukea matkakertomuksia ja katsella kuvia...melkein kuin olisi itsekin matkalla.

Emma kirjoitti...

Hienoja matkakuvia, Budapestiin haluaisin itsekin matkustaa. Ja kerrassaan valloittava hippo :D

Näppi kirjoitti...

Upeita matkakuvia! Varmasti ollu mahtava reissu paljosta istumisesta huolimatta.